Bel ons op: +31 486 715 802

Dé nieuwe social media platforms van 2023

Social Media

Waarschijnlijk herken jij dit wel; als we het hebben over social media kanalen, dan denk je meteen aan Instagram en Facebook. Wellicht komen TikTok, LinkedIn en Pinterest ook bij je op. Maar omdat iedereen deze platformen kent, is het voor jou als bedrijf slim om in te spelen op nieuwe platforms waar jouw concurrenten (nog) niet op aanwezig zijn. Er zijn namelijk nog veel meer social media platforms die je in de gaten moet houden voor het aankomende jaar, 2023. Op deze manier kan je je concurrenten een stap voor zijn. Daarom hebben wij de nieuwe social media platforms van 2023 voor jou op een rijtje gezet.

BeReal

Bereal is in het jaar 2022 al erg populair geworden. Ook in 2023 zal dit platform nog verder gaan groeien en daarom is het dus belangrijk om dit platform goed in de gaten te houden. BeReal is een platform dat mensen stimuleert om ‘real’ te zijn. Zo krijg je op een willekeurig moment op de dag een melding om een foto te maken, ongeacht wat je aan het doen bent. Op het moment van de foto maakt de app zowel een foto met je selfiecamera als met je front camera. Op dit platform zie je dus dat mensen gewoon hun dagelijkse bezigheden aan het doen zijn. Het is niet alleen razend populair bij mensen, maar ook steeds meer bedrijven gebruiken dit om hun producten te promoten.  

Polywork

Polywork is de nieuwe concurrent van LinkedIn. Het is een platform wat zakelijke relaties probeert de stimuleren. Het is een kleiner platform dan LinkedIn en vooral in trek bij jongere mensen tussen de 18 en 30 jaar. Veel jongeren vinden LinkedIn namelijk lastig te gebruiken. Polywork maakt het voor deze mensen makkelijker om met hun zakelijke contacten te communiceren. Het is dus kortom een platform wat ervoor zorgt dat je makkelijker met je zakelijke contacten kan communiceren. Hier kunnen bedrijven natuurlijk goed op inspelen wanneer ze op zoek zijn naar bijvoorbeeld medewerkers in die doelgroep, of als ze hun naamsbekendheid willen uitbreiden.

Reddit

Reddit is een online forum waar mensen met elkaar kunnen praten over verschillende onderwerpen. Vrijwel elk onderwerp komt wel ergens aanbod, en met ruim 164 miljoen bezoekers per maand is dit ook niet gek. Reddit bestaat al vrij lang, maar blijft zich ontwikkelen. Daardoor is het nu ook aantrekkelijk voor bedrijven om gebruik te maken van Reddit. Zo kan je bijvoorbeeld advertenties plaatsen, maar je kan ook een openbare groepschat maken waar iedereen vragen in kan stellen. Zo kunnen andere Reddit gebruikers elkaar helpen met vragen, wanneer ze er niet uit komen kun je hun vraag ook nog beantwoorden. Op deze manier bespaar je een hoop tijd.

Triller

Het algemeen bekend dat TikTok één van de grootste social media platformen van het moment is. Daarentegen ligt er bij TikTok een hoge onzekerheid. Het is namelijk een Chinees bedrijf dat erg gevoelig ligt qua gegevens die mogelijk doorgespeeld worden aan de Chinese overheid. Daarom is TikTok al verboden in India en wordt er zelfs in Nederland gesproken over een TikTok verbod. Daarom is er een tegenhanger van TikTok bedacht, namelijk Triller. Triller is een Amerikaanse app die ongeveer hetzelfde werkt als TikTok. Het is een social media platform dat zich focust op het delen van video’s. Hier kan je als bedrijf een grote slag slaan omdat het nog niet super bekend is, daarom heb je als bedrijf een streepje voor op andere bedrijven als je er vroeg bij bent.

Pinterest shopping

Ook Pinterest blijft maar groeien. Pinterest is eigenlijk een soort digitaal prikbord. Je kan namelijk als gebruiker allerlei verschillende foto’s pinnen om zo zelf een soort prikbord te creëren met onderwerpen die je leuk of interessant vindt. Pinterest is niet alleen leuk voor consumenten, maar ook erg aantrekkelijk voor bedrijven. 85% van de gebruikers van Pinterest heeft namelijk wel eens producten gekocht die te maken hebben met een gepinde post. Daarom is er sinds 2020 het nieuwe concept van Pinterest geïntroduceerd. Namelijk Pinterest shopping, via Pinterest shopping kan je namelijk producten verkopen op Pinterest. Zo is de koop van je product al een stukje dichterbij en hoeven geïnteresseerde mensen niet nog opzoek te gaan naar je product. Ook in 2023 zal dit nog verder uitgebreid worden en daarom is het slim om daar gebruik van te maken als je dat nog niet doet.

De meest opvallende trend van 2023

Zoals je waarschijnlijk al ziet in de trends die wij hierboven hebben vermeld, worden beelden steeds populairder. Waar we 20 jaar geleden nog een aandachtsspanne van 12 seconden hadden, is dat nu nog maar 8 seconden. Zo zie je dus dat onze spanningsboog steeds kleiner wordt. Video’s bieden hier de perfecte oplossing voor. TikTok speelt hier al enorm goed op in, en Triller dus ook. Maar wat je ziet bij de populaire kanalen als Facebook en YouTube is dat ook daar korte video’s steeds meer in beeld komen. Zo heeft YouTube de Shorts geïntroduceerd, Instagram de Reels en ook Facebook maakt gebruik van korte video’s. Video is dus één van de grote focuspunten voor 2023 en het is belangrijk om hier als bedrijf ook op in te spelen. Als jij dit niet doet en jouw concurrent wel, dan is de kans groot dat jouw concurrent meer mensen bereikt.

Door met jouw bedrijf in te spelen op de nieuwe social media platforms van 2023 zorg je er dus voor dat je meer naamsbekendheid genereert en dat je online aanwezig bent. Het is in deze tijd super belangrijk om online aanwezig te zijn. Op die manier bereik je nieuwe mensen. Zorg er wel voor dat je relevant blijft en geen overbodige content plaatst.

Facebook
LinkedIn

Wat je misschien ook interessant vindt

Jim Plaum
Videoproducties / fotografie

Check hier al onze tips op het gebied van webdesign, videografie, fotografie en SEO.

Nina Willems
Webdesign / Online Marketing

Wij delen graag tips over webdesign, grafisch ontwerp en meer. Ons werk zien? Kijk eens rond op deze website.