Bel ons op: +31 486 715 802

7 social media tips voor bedrijven

7 social media tips voor bedrijven

Social media is dé plek om je doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf. Het is een plek waar je de interactie kunt aangaan met potentiële klanten en waar je kunt meten wat jouw doelgroep interesseert en boeit. Het is dus een slimme manier om jouw bedrijf naar het volgende level te tillen. Hieronder hebben we 7 social media tips voor bedrijven opgesomd om ervoor te zorgen dat je ook écht iets uit je social media kanalen haalt. 

1. Ken je doelgroep

Voordat je allerlei social media kanalen aanmaakt en berichten gaat plaatsen, is het belangrijk dat je weet wie je wilt bereiken met je content. Er zijn namelijk miljoenen social media gebruikers, dus je moet bepalen op wie je je gaat focussen. Verplaats je dus in je doelgroep en omschrijf deze heel specifiek. Stel jezelf vragen als: ‘Hoe communiceert mijn doelgroep?’, ‘Wat zijn hun interesses?’ en ‘Waar bevindt je doelgroep zich?’. 

Als je deze vragen beantwoordt, zul je merken dat je een persoon aan het omschrijven bent. Dit wordt ook wel een persona genoemd. Door een persona op te stellen voor iedere doelgroep weet je precies waar je je social media berichten op moet richten. Zo maak je content die aansluit op hun interesses en wensen. 

2. Speel in op het juiste kanaal

Nu je hebt bepaald wat jouw doelgroep is en op welke manier je op hun interesses wilt inspelen, is het belangrijk om het juiste kanaal in te zetten. Jouw doelgroep zal zich niet op ieder kanaal bevinden, dus denk er goed over na. Richt jij je met jouw bedrijf op de zakelijke markt (B2B)? Dan is LinkedIn een slimme zet. Wil je juist een jongere groep aanspreken met je berichten, dan is Instagram of Tiktok de juiste plek. 

3. Maak gebruik van de statistieken

Bij ieder social media kanaal kun je gebruik maken van statistieken. Zo zie je precies hoeveel volgers je hebt, hoeveel reacties je hebt en hoeveel accounts jouw bericht hebben gezien. Hier kun je dan ook gemakkelijk op inspelen. Zie je meer interactie bij bericht A dan bij bericht B? Dan is het verstandig om meer vergelijkbare content te maken van bericht A. Dit kan per kanaal verschillen, dus houd zeker alle statistieken in de gaten om zeker te weten dat je de juiste content post. 

4. Creëer content die je doelgroep aanspreekt

De content die je maakt moet niet alleen jouw doelgroep aanspreken, maar ook aansluiten op het kanaal dat je inzet. Op Instagram staan de foto’s en video’s centraal en is de tekst slechts een bijschrift. Hoe persoonlijker, hoe beter. Op LinkedIn is juist de tekst veel belangrijker dan de afbeelding die erbij staat en wordt persoonlijke content minder gewaardeerd. We hebben hieronder even voor je opgesomd wat voor soort content er veelal wordt ingezet per kanaal. 

Instagram: deel foto’s en video’s waarin je merkverhaal wordt verteld

LinkedIn: houd je netwerk op de hoogte van ontwikkelingen in je bedrijf of branche. 

Facebook: deel berichten om interactie aan te gaan met je doelgroep

Tiktok: deel how-to video’s of laat zien hoe jouw werkdag eruit ziet

Pinterest: inspireer je doelgroep door afbeeldingen te delen

Twitter: deel interessante feiten en actualiteiten in jouw werkgebied

5. Maak een overzichtelijke planning

Soms kan het lastig zijn om te starten met content creëren. Een contentkalender is hiervoor de ideale uitkomst. Hierin maak je een planning per kanaal, zodat je precies weet wat je wanneer moet posten. Van tevoren denk je dan al na over seizoensgebonden content en kun je ook inspelen op feestdagen. Onderzoek wanneer jouw doelgroep actief is en speel daarop in. Met handige tools als Buffer en Planoly kun je content inplannen, zodat je het niet meer handmatig hoeft te doen. Je kunt hierbij de content inplannen per kanaal, zodat je belangrijke dagen niet vergeet en je ruim van tevoren kunt nadenken over de content die je plaatst. 

6. Gebruik variatie in je berichten

Als bedrijven social media berichten maken, wordt er vaak gekozen voor een afbeelding met tekst. Er zijn veel meer mogelijkheden voor het maken van een bericht, dus maak daar zeker gebruik van! Het zorgt voor variatie en hierdoor kun je ook wat meer reacties uitlokken. Probeer verschillende soorten berichten uit en kijk waar je doelgroep het beste op reageert. Hieronder staan een aantal mogelijkheden voor meer variatie in je berichten:

  • Video 
  • Carrousel van afbeeldingen 
  • Link naar je website of naar een product
  • Story (Facebook en Instagram) 
  • Poll 
  • Livestream 
  • Evenement

Veel van deze soorten content kun je in het social media kanaal zelf maken. Wil je bijvoorbeeld je logo voor een afbeelding zetten of een andere leuke uiting maken? Dan is Canva een laagdrempelige tool waarmee je mooie uitingen kunt maken. 

7. Reageer regelmatig en lok engagement uit

Als je ervoor wilt zorgen dat je meer volgers krijgt en dat je volgers wat meer betrokken raken, dan is het belangrijk om reacties uit te lokken. Stel bijvoorbeeld een vraag aan het eind van je bericht waar je volgers op kunnen reageren. Als je eenmaal wat reacties hebt op je bericht, dan is het erg belangrijk om zo snel mogelijk te reageren. Dit is goed voor het algoritme en zorgt ervoor dat meer mensen je bericht zullen zien. Probeer dus binnen een paar uur te reageren en niet na 3 dagen pas.

Met deze 7 social media tips voor bedrijven zorg je ervoor dat je gerichte content schrijft voor je doelgroep en weet je precies welke kanalen je kunt inzetten. Twijfel je toch nog of heb je hulp nodig bij het bedenken en plaatsen van de berichten? Dan helpen wij je graag verder! 

Facebook
LinkedIn

Wat je misschien ook interessant vindt

7 tips voor YouTube

7 tips voor YouTube

YouTube is, op Google na, het grootste zoekplatform ter wereld. Dit betekent dat het belangrijk is voor jou alles zo goed mogelijk in te stellen

Verder lezen

Jim Plaum
Videoproducties / fotografie

Check hier al onze tips op het gebied van webdesign, videografie, fotografie en SEO.

Nina Willems
Webdesign / Online Marketing

Wij delen graag tips over webdesign, SEO en meer. Ons werk zien? Kijk eens rond op deze website.