Hoe krijg je meer volgers op Instagram als bedrijf?

Instagram als bedrijf

Social media, tegenwoordig kan je er als bedrijf niet meer omheen. In Nederland alleen gebruiken ruim 13,7 miljoen mensen social media, waarvan 6,6 miljoen mensen Instagram gebruiken. Het is dan ook een ontzettend goede plek om reclame te maken voor jouw bedrijf. Zo kan je in een keer een groot aantal mensen bereiken met weinig tot geen kosten. Het klinkt misschien allemaal makkelijk om een professioneel account op Instagram op te zetten. Maar het valt niet mee om je doelgroep daadwerkelijk te bereiken en hen je ook te laten volgen. Daarom hebben we op een rijtje gezet hoe jij op Instagram als bedrijf meer volgers kan krijgen.

Blijf actief op je bedrijfsaccount

Ten eerste is het super belangrijk om actief te blijven op een professioneel account op Instagram. Als je namelijk meer Instagram volgers als bedrijf wilt realiseren dan zul je actief moeten blijven. Niemand wil namelijk een bedrijf volgen die nooit iets van zich laat horen. Zorg er dus voor dat je actief blijft via bijvoorbeeld Instagram story’s, het plaatsen van berichten én maak gebruik van de nieuwere functie genaamd reels. Dit nieuwere onderdeel staat gebruikers toe om langere video’s te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat je op Instagram als bedrijf beter je boodschap kan overbrengen.

Hashtags

Daarnaast is het belangrijk dat de content die je op Instagram als bedrijf plaatst bij de juiste doelgroep terecht komt. Zorg er dus voor dat de hashtags zowel aansluiten op de content van de post als op de interesses van de doelgroep. Bovendien kan je per post gebruik maken van maar liefst 30 hashtags. Wees zo specifiek mogelijk met je hashtags zodat je de juiste doelgroep aantrekt, zo maak je de kans groter dat deze mensen je zullen gaan volgen. Hoe specifieker de hashtag, hoe minder posts er te vinden zullen zijn onder de desbetreffende hashtag. Dit maakt de kans groter dat de doelgroep jouw bericht onder de hashtag voorbij ziet komen en jouw professionele account op Instagram gaan volgen. 

Professionele content

Elk bedrijf wil natuurlijk een professionele indruk achterlaten. Deze professionele indruk begint bij je social media pagina, dit is natuurlijk ook belangrijk voor je Instagram als bedrijf zijnde. Maar hoe laat je deze professionele indruk achter bij je (potentiële) volgers? Het antwoord: zorg voor professionele content. Denk hierbij aan professionele foto’s en video’s, maar ook bijvoorbeeld aan een verzorgde lay-out. Door mooie en professionele content te plaatsen op je Instagram zorg je ervoor dat mensen eerder blijven hangen bij je pagina om even rond te kijken. Daarmee is de kans dus groter dat je meer volgers binnenhaalt. Daarnaast wordt de kans dat andere mensen je content delen groter doordat ze het bijvoorbeeld mooi of inspirerend vinden. Daarnaast is het ook mogelijk om statistieken in te zien wanneer je een professioneel account hebt. Zo kun je bijvoorbeeld zien wanneer de beste tijd is om te posten op Instagram.

Gebruik gezichten

Een andere manier om meer volgers te werven op Instagram als bedrijf is het gebruik maken van gezichten. Uit onderzoek van NOS is namelijk gebleken dat een foto met een menselijk gezicht beter scoort dan foto’s waarbij geen gezicht aanwezig is. Zo worden foto’s met gezichten bevoordeeld in de algoritme van Instagram. Foto’s met tekst komen dus minder snel bij potentiële volgers terecht dan foto’s met gezichten. De reden waarom dit zo is, is onbekend. Maar hier kan jij via Instagram als bedrijf van profiteren. Zorg er dus voor dat je jouw posts op je professionele account op Instagram zoveel mogelijk voorziet van gezichten zodat je het een grotere kans heeft om bij je doelgroep terecht te komen.

Interactie met je volgers op Instagram als bedrijf

Door veel interacties op je pagina kom je hoger in het algoritme van Instagram, dit betekent dat meer mensen je posts zullen zien. Daarnaast is het belangrijk om zelf ook likes en reacties uit te delen. Ten eerste is het bij Instagram als bedrijf zijnde namelijk belangrijk dat je zelf je doelgroep gaat opzoeken als zij niet direct naar jou toe komen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld te liken en te reageren, zo lok je andere gebruikers uit om een kijkje te nemen op jouw professioneel account op Instagram. Je trekt hierdoor namelijk de aandacht van andere Instagram gebruikers. Ten tweede is het belangrijk op Instagram als bedrijf om interactie uit te lokken om zo hoger in de algoritme terecht te komen. Denk hierbij aan het uitlokken van reacties of het ervoor zorgen dat mensen je content gaan delen.

Langere captions

Bij het gebruik van Instagram als bedrijf wil je natuurlijk een bepaald doel bereiken. Een doel kan bijvoorbeeld zijn dat je een Instagram gebruiker wilt informeren of vermaken. Dit kan je het beste doen via de beschrijving ofwel de caption van een post. Een beschrijving mag namelijk uit maar liefst 2200 tekens bestaan. Met een goede beschrijving die aansluit bij de interesses van de lezer kan je er namelijk voor zorgen dat de lezer geprikkeld is om meer posts van je Instagram account te bekijken. Hierdoor kan deze persoon geïnspireerd worden om jouw Instagram pagina te volgen. Pas wel op: Instagram laat tijdens het scrollen door de feed alleen de éérste drie regels van je caption zien. Zorg er dus wel voor dat de lezers bij deze eerste regels van je caption geprikkeld zijn zodat ze verder zullen lezen. Anders heeft de langere caption die je hebt geschreven alsnog geen zin.

Promoot je bedrijf op Instagram

Ten slotte is er natuurlijk ook nog altijd het bereiken van je doelgroep via advertenties die je kunt afsluiten op je professioneel account op Instagram. Adverteren via social media is over het algemeen relatief goedkoop. Zo betaal je via Instagram als bedrijf tussen de €1,26 en €6,50 per duizend weergaven voor een advertentie, afhankelijk van het doel van de advertentie. Zo kan je adverteren via gewone berichten/posts, story’s en reels. Het voordeel aan deze advertenties is dat je hiermee heel specifiek kan focussen op bepaalde doelgroepen. Zo kan je de focus bijvoorbeeld leggen op specifieke leeftijden. Maar je kan bijvoorbeeld ook de focus leggen op een bepaalde leefomgeving of interessegebied. Zo komen er veel mensen van jouw gewenste doelgroep bij jouw content terecht. Dit zorgt er natuurlijk voor dat mensen die geïnteresseerd zijn in jouw content blijven hangen bij je pagina.

Hulp of assistentie nodig?

We hebben je zojuist uitgelegd hoe je op Instagram als bedrijf meer volgers kunt krijgen. Vind je het lastig om deze aandachtspunten zelf toe te passen op je Instagram pagina of wil je jouw eigen professionele content laten maken? Neem dan contact met ons op. Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek en wij denken graag met jou mee hoe jij je professioneel account het beste kunt insteken door Instagram tips voor bedrijven met je te delen.

Bronnen: NOS en Newcom

Veelgestelde vragen over het krijgen van volgers op Instagram

Het is erg belangrijk om actief te blijven op je Instagram bedrijfspagina. Niemand wil een bedrijf volgen dat niets van zich laat horen.

Ook is het belangrijk dat de content die je op Instagram maakt, bij de juiste doelgroep terecht komt. Dit kun je doen door de juiste hashtags te gebruiken. 

Door professionele content te maken en interactie uit te lokken, is de kans groter dat je doelgroep je posts ziet en blijft hangen op je pagina. Door gebruik van langere captions kun je lezer informeren en entertainen waardoor ze jouw content als waardevol zullen beschouwen. 

Je kunt je doelgroep goed bereiken via advertenties. Adverteren via Instagram is relatief goedkoop. Afhankelijk van het doel van de advertentie. 

Je kunt specifieke doelgroepen aanspreken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Zo behaal je uiteindelijk meer conversies. 

Facebook
LinkedIn

Wat je misschien ook interessant vindt

Portretfoto Tocomfy

Jim Plaum
Videoproducties / fotografie

Check hier al onze tips op het gebied van webdesign, videografie, fotografie en SEO.

Portretfoto Tocomfy

Nina Willems
Webdesign / Online Marketing

Wij delen graag tips over webdesign, grafisch ontwerp en meer. Ons werk zien? Kijk eens rond op deze website.