Een social media kalender maken in 5 stappen!

Het plannen en creëren van content kan veel tijd kosten voor een bedrijf. Zonder een gestructureerde aanpak en strategie is de kans groot dat dit niet consistent gebeurt of dat de kwaliteit eronder gaat lijden. Dit terwijl social media een ideale manier is om je doelgroep te blijven bereiken.

Wanneer plaats je nu welke content en hoe zorg je ervoor dat dit niet te repetitief is? Daarvoor gebruik je een vooraf opgestelde social media content kalender. Dit is voor ons de eerste stap, want zonder plan geen strategie. Benieuwd hoe wij dit aanpakken, gebruiken en ervoor zorgen dat de posts echt online komen op de dagen dat we dit plannen? We geven je graag een kijkje in onze keuken.

Wat is een social media kalender?

Een social media kalender (ook wel content kalender genoemd) is tegenwoordig niet meer weg te denken bij individuen, bedrijven en organisaties. Het wordt ingezet als een blauwdruk voor het beheren en plannen van berichten op verschillende social media kanalen. Met een duidelijk overzicht van geplande berichten en publicatiedata helpt het marketeers bij het consistent blijven posten en het targetten van de juiste doelgroep.

Een social media kalender maakt het mogelijk om berichten vooruit te plannen, zodat bedrijven of organisaties strategisch en efficiënt kunnen communiceren met hun doelgroep. Dit terwijl ze ook rekening houden met relevante gebeurtenissen, trends en campagnes. Kortom, een social media kalender is een waardevol instrument voor het maximaliseren van de impact en effectiviteit van sociale media marketing.

Wat zijn de voordelen van een social media kalender?

Het opstellen van een social media kalender brengt vele voordelen met zich mee. Om dit inzichtelijk te maken hebben we onderstaand een aantal voordelen opgesteld:

  1. Consistentie: Een social media kalender helpt bij het handhaven van een consistente aanwezigheid op social media. Dit zorgt uiteindelijk weer voor meer betrokkenheid van de doelgroep.
  2. Tijdsbesparing: Door een social media kalender ben je in staat om berichten vooruit te plannen. Dit zorgt ervoor dat tijd en moeite wordt bespaard.
  3. Strategische planning: Een social media kalender stelt je in staat om tijdsgebonden te posten. Hierbij kan je vooruitkijken naar seizoensgebonden posts, trends en ontwikkelingen en andere belangrijke gebeurtenissen. Stel hier je content op af en je maakt optimaal gebruik van een strategische post!
  4. Betere kwaliteit van inhoud: Door de tijdsbesparing van een social media kalender heb je meer tijd om de kwaliteit en de inhoud van alle posts te verbeteren.
  5. Teamcoördinatie: Voor bedrijven met meerdere teamleden die verantwoordelijk zijn voor de social media, vergemakkelijkt een kalender de coördinatie en communicatie tussen teamleden.
  6. Analyse en evaluatie: Een social media kalender maakt het gemakkelijker om prestaties bij te houden en te analyseren, omdat alle geplande berichten en campagnes op één plek zijn georganiseerd.

1. Bepaal doelen en je strategie

Voordat je echt aan de slag gaat met het maken van een planning moet je duidelijk voor ogen hebben welk doel je wilt bereiken. Dit zal ook meewegen met de soort posts die je zal gaan maken/plaatsen. Dit maakt deel uit van je strategie. Hierin werk je uit op welke manier(en) je je doel wilt gaan behalen. Richt je je content op informatie, entertainment, inspiratie of is je doelgroep echt opzoek naar een product of dienst? Grote kans dat je volgers in verschillende fases van het aankoopproces zitten. Je strategie bepaald hierbij op welke segment je gaat richten. Heb je moeite bij het bepalen van je strategie? Dan helpen we je graag verder met een strategische sessie.

2. De momenten van plaatsing opnemen in de social media kalender

Hoe vaak moet je nu wat plaatsen? Dat is geen gemakkelijke vraag en voor ieder bedrijf en strategie net even anders. Wij kijken hierbij altijd even terug naar eerdere plaatsingen. Is er in het verleden een tijd veel geplaatst en is hier interactie mee geweest? Dan is een plaatsing per week een goede optie. Wanneer het om seizoensgeboden producten gaat, dan is een plaatsing per week midden in de off-season vaak net wat minder zinvol.

Een van de belangrijkste dingen die in deze afweging moet worden meegenomen is de doelgroep voor wie je plaatst. Wanneer is de doelgroep (die je hebt bepaald in je strategie) actief op social media en op welke tijdstippen? Wanneer hier geen historische data beschikbaar van is, is dit iets waarmee je kunt testen. Hierbij is het belangrijk dat je niet overmatig veel plaatst, dit wordt namelijk ervaren als spam of irritatie!

3. Welke content, wanneer?

Het beste is om af te wisselen met de content die je plaatst. Je zult vast zelf ook wel eens een bedrijf of persoon gevolgd hebben die week na week eenzelfde soort post plaatst. Dit wekt nu niet echt veel interactie of binding met het merk op. Aan welke verschillende content kun je hierbij denken? Een nieuw product uitlichten, een succesvol project afgerond (ook goed voor social proofing), een nieuwe medewerker, stagiaire of aantal jaren in dienst maar ook een ludieke actie, open vacatures of behaalde successen. Er gebeurt vaak meer op de werkvloer dan dat je zelf denkt.

Daarnaast is het ook mooi om af te wisselen in soort plaatsingen, dus via foto’s en video’s. Een mooie optie voor een video is een bedrijfsvideo. Lukt het niet om zo’n video te maken? Dan kan je ook een bedrijfsvideo laten maken. Dit is een uitstekend voorbeeld van aantrekkelijk promotiemateriaal dat goed aansluit op je doelgroep.

4. Neem het kanaal op in je social media kalender

Maak het jezelf makkelijk om je aan je planning te houden. Door niet alleen in je social media kalender op te nemen wat je gaat plaatsen, maar ook waar. Het medium is hierbij afhankelijk van de doelgroep. Een vacature is natuurlijk meer geschikt voor LinkedIn en sfeerbeelden van een nieuw product voor Instagram.

5. Kies content formats

Voor het creëren van goede content is het handig om content formats op te zetten. Hierdoor kan je namelijk makkelijker en efficiënter te werk gaan, waardoor je minder tijd kwijt bent met het maken van de posts. Zet dus een format op en houdt hierbij rekening met schaalbaarheid, type content en het social media platform. Elk platform hanteert namelijk een ander format waarin je posts geplaatst worden. Hierbij maken ze ook nog onderscheid in type plaatsing, bijvoorbeeld Instagram reels, TikTok plaatsing en Facebookfoto’s.

Facebook
LinkedIn

Wat je misschien ook interessant vindt

Portretfoto Tocomfy

Jim Plaum
Videoproducties / fotografie

Check hier al onze tips op het gebied van webdesign, videografie, fotografie en SEO.

Portretfoto Tocomfy

Nina Willems
Webdesign / Online Marketing

Wij delen graag tips over webdesign, grafisch ontwerp en meer. Ons werk zien? Kijk eens rond op deze website.