Waarom zou je als bedrijf social media uitbesteden?

social media uitbesteden

Wist je dat 90% van alle bedrijven aangeven dat social media hun zichtbaarheid aanzienlijk heeft vergroot? Niet gek, want maar liefst 96% van alle Nederlanders maakt gebruik van social media. Daarnaast zorgt het uitbesteden van social media-activiteiten voor een verlaging van de kosten tot wel 60%, vergeleken met het hebben van een intern team die hiervoor verantwoordelijk is. Dit komt doordat specialisten vaak sneller weten wat ze moeten doen en hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Daarnaast zegt 71% van de consumenten dat ze eerder geneigd zijn om een aankoop te doen op basis van social media verwijzingen. Kortom, het gebruik van social media onder bedrijven is dus erg belangrijk wil je je doelgroep goed kunnen bereiken en het maximale resultaat behalen.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is een erg breed begrip. Het verwijst naar het strategisch gebruik maken van social mediakanalen om je merkbekendheid te vergroten, doelgroepen te bereiken en betrokkenheid op te bouwen. Dit om uiteindelijk je doelstellingen te behalen. Social media marketing bestaat uit veel verschillende soorten aspecten, namelijk het creëren van relevante content voor je doelgroep (contentcreatie), de interactie met je volgers en potentiële klanten (communicatiebeheer), adverteren en/of promoten van producten of diensten (adverteren) en het analyseren van resultaten om de effectiviteit te meten en aan te passen (analytics). Dit is gebaseerd op basis van de gemaakte strategie en planning die op het begin opgesteld is. Mocht dit niet zo zijn dan kan je tegenvallende resultaten verwachten wat het behalen van de doelstellingen erg lastig maakt.

Waarom social media uitbesteden?

Tegenwoordig is social media niet meer zo eenvoudig. Waar je voorheen snel een fotootje kon maken met bijbehorende tekst is het tegenwoordig niet meer zo. Alle posts moeten namelijk op basis van een bepaalde strategie gemaakt zijn om zo het meeste rendement te behalen. Je kan het zelf ook al bedenken, dit zorgt voor veel meer tijd en moeite.

Social media uitbesteden aan een team vol experts brengt hierbij vele voordelen met zich mee. Zo hebben zij de expertise en specialisme om een goede campagne op te zetten en deze tot succes te leiden. De kennis en ervaring zorgt ervoor dat er een strategie wordt opgesteld die ervoor zal zorgen dat de campagne de doelstellingen zal behalen. Ook zijn ze vaak op de hoogte van trends en ontwikkelingen binnen de markt en weten ze welke strategieën op welke kanalen zullen werken.

Daarnaast zorgt het uitbesteden van social media voor een betere tijdsefficiëntie. Zoals eerder vermeld vergt social media erg veel tijd en consistentie. Het uitbesteden geeft jou en je team de mogelijkheid om te concentreren op de kernactiviteiten. Daarnaast zal de betrokkenheid en interactie verhogen, omdat een team specialisten actief kan reageren op opmerkingen of vragen.

Als laatst heeft een team vol social media experts veel creatieve vaardigheden om aantrekkelijke en boeiende content te creëren. Zo zorg je ervoor dat je de aandacht van de doelgroep kunt blijven trekken. De content zal hierbij niet eentonig zijn wat kan zorgen voor verveling onder de doelgroep.

Waarom kies je voor een aanpak op maat?

Bij het uitbesteden van social media is het belangrijk dat dit op maat gebeurt. Elke case is verschillend en vergt een andere aanpak. De focus van elk project kan verschillen, waardoor doelstellingen anders zullen zijn. De ene partij wil meer naamsbekendheid creëren, waar het voor de ander juist het creëren van loyale klanten kan zijn. Een ander belangrijk aspect is de tone of voice. De tone of voice moet namelijk goed aansluiten op de doelgroep, want anders kan de content niet aantrekkelijk zijn. De tone of voice kan voor ieder bedrijf en iedere doelgroep verschillen, waardoor een aanpak op maat noodzakelijk is.

Hoe maak je een social media kalender?

Het uitbesteden van social media kan een handige zet zijn als je bijvoorbeeld te weinig tijd hebt. Om toch grip te houden op de planning is het een handige oplossing om een social media kalender te maken. Een social media kalender is namelijk een planningstool om je social media berichten te plannen en organiseren. Hierdoor is het eenvoudiger om je strategie op te zetten en vooral aan te houden. Daarnaast is een social media kalender ook handig om in te blijven zien wat er gepost zal worden. Mocht je je social media uitbesteden dan zal je alsnog op de hoogte zijn van alles wat er gepost gaat worden. Als je dan een social media kalender helemaal goed uitwerkt, dan kan je ook precies zien op welk kanaal het bericht wordt geplaatst en om welk tijdstip dit zal zijn.

Mocht je een social media kalender willen maken dan is het ten eerste van belang om je social media doelen op te stellen. Zet een stapje terug en vraag jezelf af waarom je social media eigenlijk wilt inzetten. Ga je je bijvoorbeeld meer inzetten op extra website bezoekers of een grotere naamsbekendheid? Wanneer je dit bepaald hebt, dan kan je een bijpassende social mediastrategie opstellen, waarbij je ook gelijk kan kijken naar welke kanalen je wilt gaan inzetten. Wil je bijvoorbeeld meer personeel werven dan is het handig om LinkedIn als platform te gebruiken. Wanneer je deze stappen hebt afgerond dan heb je al een solide basis van je social media kalender. Je gaat je daarna specifieker focussen op de content die hierbij komt kijken. Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Over welke specifieke onderwerpen wil ik gaan posten?
  • Op welke frequentie wil ik gaan posten?
  • Op welke dagen wil ik gaan posten?

Wanneer je antwoord hebt op deze vragen dan kan je aan de slag gaan met het maken en inplannen van je berichten. Op deze manier behoud je altijd het overzicht van wat en wanneer er gepost gaat worden.

Extra tip: kijk goed naar de doelgroep die je wilt gaan aanvliegen en stem hier je kalender op af. Jijzelf kan namelijk wel bepaalde gedachtegangen hebben, maar misschien denkt de doelgroep hier anders over.

Werkwijze

Hieronder vind je onze werkwijze voor het uitbesteden van je social media kanalen.

Stap 1: Kennismaking. We beginnen met een kennismaking. Wat zijn je wensen en wat zijn de mogelijkheden? Wie is je doelgroep en wat wil je overbrengen op jouw social media kanalen?
 Wij stellen vervolgens een offerte voor je op.

Stap 2: Voorbereidingen. Het is van belang dat de social media kanalen die jij wilt gaan inzetten een professionele uitstraling hebben. Wij zorgen ervoor dat jouw kanalen eenheid uitstralen en dat jouw huisstijl erin terugkomt.

Stap 3: Berichten opstellen. Doordat wij op een flexibele manier te werk gaan, kun je ervoor kiezen of je een maandelijks abonnement wil of dat wij op uurbasis werken. Afhankelijk daarvan stellen wij de berichten een maand van tevoren op. Indien dit de wens is, kunnen wij ook de fotografie uit handen nemen.

Stap 4: Feedback en inplannen. Zodra alle berichten helemaal naar wens zijn, zorgen wij ervoor dat de berichten ingepland worden op de afgesproken dagen en tijden. Op die manier sta je niet voor verrassingen en weet je altijd wat er op de social media planning staat.

Waarom kies je voor Tocomfy?

Bij Tocomfy weet je zeker dat het uitbesteden van social media een succes wordt. Wij hebben ruim 5 jaar ervaring, kennis en expertise in het beheren en gebruiken van verschillende soorten social mediakanalen. Hierdoor weten wij elk project op een creatieve en professionele manier aan te pakken en tot een succes te leiden. Dit doen we volgens onze eigen vaste werkwijze die we de afgelopen 5 jaar hebben kunnen ontwikkelen. We hebben een jong, flexibel en creatief team die aan alle eisen voldoet om jouw wensen altijd op de eerste plek te zetten. In elk project geven we natuurlijk ook advies, zelfs als het tegen jullie eerste gedachte in gaat.

Je bent verzekerd van snelheid en kwaliteit door samen te werken met Tocomfy.

  • Wij bieden maatwerk. Elk project is anders en heeft een speciale aanpak nodig;
  • Wij verbeelden jouw identiteit door de juiste tone of voice in de berichten te verwerken;
  • Wij kunnen alles verzorgen, van strategie tot het laten maken van bedrijfsvideo’s tot het beheren van alle social mediakanalen.
  • Wij geloven in een mix van voorbereiding en spontaniteit, een oprechte boodschap.

Ieder project zien wij als een hechte samenwerking waarin wij de lead zullen nemen. We hebben de juiste benodigdheden, kennis en ervaring om jouw social mediakanalen tot een succes te leiden. Samen zullen we kijken hoe we de doelgroep het juiste kunnen benaderen en hierbij het meeste resultaat kunnen behalen.

Veelgestelde vragen over social media uitbesteden

Wat zijn de kosten?
De kosten hangen af van verschillende factoren: het aantal berichten die per maand geplaatst worden, de foto’s en/of video’s die erbij gemaakt dienen te worden of aangeleverd worden door jullie en het doel van je social media kanalen. We werken in abonnementsvorm, wat betekent dat je nooit voor verrassingen komt te staan. Het social media abonnement is al verkrijgbaar vanaf €510 excl. BTW.

Welke kanalen kunnen jullie uit handen nemen?
We zijn in te schakelen voor de kanalen Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en TikTok.

Kunnen jullie ook de foto’s maken?
Ja, onze fotografen gaan graag voor je aan de slag om de mooiste content te maken!

Facebook
LinkedIn

Wat je misschien ook interessant vindt

Mobiel met Instagram

Fotografie stage 

Wij zijn altijd op zoek naar creatieve studenten die bij ons stage willen komen lopen op het gebied van fotografie. Als marketingbureau zijn wij dagelijks

Verder lezen