Bel ons op: +31 486 715 802

Hoe maak je een goede pitch?

goede pitch

Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk het maximale halen uit je product of dienst. Hierdoor is het soms nodig om je product of dienst te presenteren. Hiervoor is een pitch de ultieme oplossing. Maar wat is een pitch nou precies? Een pitch is een korte presentatie van een product of dienst die je wil promoten. Een goede pitch is op te delen in drie onderdelen, namelijk de introductie, de kern en de afsluiting. In deze onderdelen moet je op veel dingen letten. Een pitch moet namelijk overtuigend, compact, duidelijk en opvallend in één zijn. Bij een pitch is het overigens belangrijk om onderscheid te maken tussen wie je doelgroep is voor de pitch. Anders krijg je een verhaal wat niet goed aansluit en dus minder goed overkomt bij de luisteraar.

De introductie

In de introductie van je pitch zorg je in ieder geval voor een duidelijke introductie van jezelf maar ook van het bedrijf en het product of de dienst waar je pitch over gaat. Daarnaast is het belangrijk dat je samenvat wat de voordelen van jouw product of dienst zijn. Zo kunnen de luisteraars alvast op een rijtje zetten wie je bent, wat je doet/verkoopt en wat de grootste voordelen zijn van jouw product of dienst. Hierdoor wordt de luisteraar niet in het diepe gegooid en heeft de luisteraar alvast een beeld van je. Als je introductie niet goed is wordt het lastig voor de luisteraar om de kern van je pitch volledig te begrijpen.

De kern

Wanneer je bij de introductie interesse hebt gewekt bij de luisteraar ga je zorgen dat je je verduidelijkt wat er nou zo goed is aan jouw product of dienst. Zo ga je eerst in op je eigen kijk voor wat er ontbreekt in de markt waar je je in bevindt. Hierbij leg je uit wat het probleem is op de huidige markt of tip je bijvoorbeeld aan dat er nog geen of een kleine markt is waar jij met jouw product of dienst op inspringt. Dat brengt ons bij het volgende onderdeel van de kern. Je gaat nu aangeven hoe jouw product of dienst de oplossing biedt voor het eerder benoemde probleem van de huidige markt. En ten slotte benadruk je nog een keer wie je bent, wat je doet en wat je levert. Zo druk je echt als ware je eigen stempel op je pitch om zo een goede pitch neer te zetten.             

De afsluiting

Dan ben je alweer aangekomen bij de afsluiting van je pitch. Het erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je afsluiting goed is, dit is namelijk het laatste wat de luisteraar van je zal herinneren. Dit kan dus je pitch maken of breken. Bij een goede pitch zorg je in de afsluiting ervoor dat je altijd eindigt met een vraag richting de luisteraar. Dit kan een retorische vraag zijn met betrekking tot je product of dienst, maar dit kan ook een vraag zijn die ervoor moet zorgen dat je het gesprek met de luisteraar levend houdt. Dit hangt af van voor wie je jouw pitch doet. Een vraag zorgt er namelijk voor dat je de luisteraar nog een keer prikkelt om eens goed na te denken over je product. Dit kan leiden tot het laatste zetje wat ervoor nodig was om jouw product aan te schaffen. En ten slotte geef je je visitekaartje mee, zodat de luisteraar jou en je bedrijf altijd terug kan vinden.

Maak gebruik van korte zinnen

Een goede pitch is kort en krachtig. Het is namelijk niet de bedoeling dat je langdradig verhaal gaat vertellen. Daarom is het belangrijk dat je korte zinnen maakt. Zo houd je de aandacht van de luisteraar vast en kan je meer belangrijke informatie kwijt.

Maak geen gebruik van twijfelwoorden in een goede pitch

Het doel van het presenteren van je pitch is natuurlijk om mensen ervan te overtuigen dat de dienst of het product wat jij aanbiedt aan alle kanten top is. Hierdoor moet je natuurlijk zorgen dat je overtuigend overkomt als je je pitch presenteert. Zorg er dus voor dat je geen gebruik maakt van twijfelwoorden zoals misschien, mogelijk, waarschijnlijk. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je niet overtuigend overkomt en dat wil je natuurlijk absoluut niet.

Gebruik begrijpelijke taal

In de korte tijd die je krijgt bij een pitch om je product of dienst aan te prijzen is het belangrijk dat je begrijpelijke taal spreekt. Zo zorg je ervoor dat mensen precies begrijpen wat het product of de dienst inhoudt. Vermijd dus vooral vaktermen en afkortingen, hierbij is het namelijk vaak het geval dat veel mensen dit niet begrijpen.

Vermijd onnodige informatie

Een goede pitch beschikt alleen over informatie die er ook daadwerkelijk toe doet. Je wilt voorkomen dat je informatie verteld die niet boeiend is. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je boeiende informatie overschaduwd wordt, dit wil je natuurlijk niet.

Zorg dat je opvalt

Een goede pitch qua inhoud is niet genoeg om mensen te overtuigen om je product of dienst aan te schaffen. Je moet een indruk achterlaten zodat mensen onthouden wie je bent en waar je voor staat. Zorg er dus voor dat je opvalt, dit kan op allerlei creatieve manieren. Kies een creatieve manier die bij je bedrijf past. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van foto of videobeelden om zo je pitch te verduidelijken. Zorg er wel voor dat deze beelden professioneel zijn, anders verliezen deze beelden haar waarde.

Zorg voor enthousiasme

Er is niks zo erg als het luisteren naar een doodsaai standaard verhaal van een verkoper. Bij een pitch wil je natuurlijk niet dat mensen het een saaie bedoeling vonden. Zorg er daarom voor dat je pitcht met veel enthousiasme. Maak daarnaast gebruik van veranderingen in stemvolume, zodat de mensen hun aandacht erbij houden.

Wees eerlijk in je pitch

En ten slotte, zorg ervoor dat je ten alle tijden volledig eerlijk bent. Je kan namelijk een super goede pitch opzetten, maar als je de mooie praatjes vervolgens niet kan waarmaken dan was alles voor niks.

Hulp of assistentie nodig?

We hebben je zojuist uitgelegd hoe je een goede pitch maakt en presenteert. Wil je nou je eigen pitch professioneel laten vastleggen of wil je foto en/of videobeelden van je product of dienst laten maken die je kunt gebruiken bij je pitch? Neem dan contact met ons op. Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek en wij denken graag met jou mee.

Facebook
LinkedIn

Wat je misschien ook interessant vindt

Jim Plaum
Videoproducties / fotografie

Check hier al onze tips op het gebied van webdesign, videografie, fotografie en SEO.

Nina Willems
Webdesign / Online Marketing

Wij delen graag tips over webdesign, grafisch ontwerp en meer. Ons werk zien? Kijk eens rond op deze website.